دارودرمانی در درمان اختلال اضطراب اجتماعی

دارو درمانی در درمان اختلالات اضطراب اجتماعی موثر است؟

دارو درمانی روش مناسبی برای رفع اضطراب اجتماعی است که درابتدا بهتر است راجع به اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر بدانیم. ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد در شرایط مختلف اجتماعی احساسی ناخوشایند و اضطراب گونه داشته باشید. مثلاً حضور در یک جلسه کاری، حضور در یک مهمانی که افراد را نمی شناسیم، مصاحبه کاری و… شرایطی هستند که ما را دچار لرزش صدا، تغییر رنگ صورت و گونه ها، عرق کردن و دیگر علائم می کند. اگر نتوانید در مواجهه با چنین شرایطی خود را به خوبی کنترل نمایید احتمال دارد به اضطراب اجتماعی دچار باشید. اختلال اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی می تواند به اشکال مختلف زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد

علائم اختلالات اضطراب اجتماعی

جهت آشنایی بیشتر با این مشکل به طور خلاصه علائم آن را  بیان می کنیم:

• اینگونه افراد از مورد قضاوت قرار گرفتن و شرمنده شدن هراس دارند.
  • در مواجهه با موقعیت و شرایط اجتماعی مختلف حس اضطراب و استرس دارند.
  • گاها در مواجهه با شرایط متفاوت، ترسی افراطی و غیر واقعی را تجربه می کنند.
  • در این گونه افراد علائمی مانند برافروختگی و سرخ شدن، لرزش دست، لرزش صدا، بالا رفتن ضربان قلب و عرق کردن مشاهده می شود.
  • در برخی از مواقع علائمی مانند تهوع و سرگیجه نیز در شرایط قرارگیری در موقعیت‌های اجتماعی بروز می کند.
  • این گونه افراد نسبت به برقراری ارتباط چشمی با دیگران فراری هستند.
  • این افراد از اجتماعات گریزان بوده و سعی می‌کنند خود را از موقعیت هایی مانند حضور در جمع، سخنرانی یا مهمانی دور نگه دارند.
  • در برخی از مواقع دچار لکنت زبان می شوند.
  • برخی از افراد که دچار اختلالات اضطراب اجتماعی هستند در خود علائمی چون جمع شدگی اشک در چشم و بالا رفتن ضربان قلب را نیز تجربه می کنند.
  • دچار حس سرما و یخ زدگی در دست و پاها هستند.
  • گاها در صحبت کردن آنها اختلال به وجود می آید.

دارو درمانی در درمان اختلالات اضطراب اجتماعی

بسیاری از افراد و کارشناسان استفاده از روان درمانی و دارو درمانی را در کنار یکدیگر توصیه می کنند. روان درمانی نیز روشی مناسب برای کمک به این گونه افراد است. دارو درمانی نیز از روش های دیگر برطرف نمودن اختلال اضطراب اجتماعی است. داروهای متنوعی برای برطرف نمودن این اختلال وجود دارد. این داروها دارای مزایا و معایب مختلفی است. اینگونه داروها به گونه ای هستند که احتمال دارد برخی از آنها در برطرف نمودن علائم مفید واقع شود و برخی دیگر اثری نداشته باشد. می توان با مشورت از درمانگر و بررسی علائم مصرف آن، گزینه ای مناسب را پیدا نمود.

داروهای مورد استفاده در دارو درمانی اختلالات اضطراب اجتماعی
 داروهای ssri:

داروهایی بازدارنده انتخابی بازجذب سروتونین هستند که به عنوان اولین گزینه ها به منظور درمان اختلال اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند . در بیشتر مواقع به این دلیل استفاده می‌شوند که عوارض جانبی کمی داشته و استفاده از آن ها نیز راحت است. اما باید به این نکته توجه نمود که پس از ترک این داروها ممکن است عوارضی به وجود آید.

داروهای ‏snri:

از جمله داروهای ضد افسردگی به حساب می آید که به منظور درمان اضطراب نیز کاربرد دارد. نحوه کارکرد این دارو برروی نوراپی نفرین و سروتونین است. این دارو می تواند گونه های مختلفی داشته باشد و در این میان می توان از انواع ونلافاکسین، دولوکستین و دسونالاکسین نام برد.

داروهای maoi:

این داروها در سال‌های گذشته بسیار استفاده می شد و بسیاری از افراد آن را از موثرترین داروها به منظور درمان نمودن اختلالات اضطراب اجتماعی می شناختند. اگر این داروها به صورت درست استفاده نکردند عوارض جانبی بسیار زیادی را می توانند به  وجود آورند. از انواع این داروها فنلزین، ترانیل سیپرومین و ایزو کربوکسید را می توان نام برد.

داروهای مسدودکننده بتا:

برای آنکه اضطراب و استرس در زمان قرارگیری در یک موقعیت نا آشنا و اضطراب آور کاهش پیدا کند، مسدود کننده‌های بتا می توانند گزینه های مناسبی باشند. علائمی مانند افزایش ضربان قلب، لرزیدن دست ها با مصرف این گونه از داروها کاهش پیدا می‌کند.  از جمله داروهای مسدودکننده بتا پروپرانول و آنتولول هستند.

داروهای بنزودیازپین

این داروها نیز از دیگر داروهایی اند که به منظور برطرف کردن مشکلات اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گونه از داروها حالتی آرامبخش داشته و از این رو سبب می شوند که سیستم عصب مرکزی انسان سرعت کمتری پیدا کند و شخص احساس اضطراب کمتری را تجربه نماید. این داروها از سرعت اثرگذاری خوبی برخوردار هستند اما از آنجایی که حالتی اعتیادآور دارند تجویز نمودن این گونه داروها برای افرادی که دچار مشکلات سوء مصرف مواد مخدر هستند، با ملاحظات و احتیاط بیشتری انجام می شود. از انواع این دارو می توان به کلونازپام، لورازپام، آلپرازولام و دیازپام اشاره کرد.

متخصصین همچنین از داروهای مختلف دیگری نیز به منظور برطرف نمودن اختلال اضطراب اجتماعی بهره می برند. داروهایی مانند هیدروکسی زین و هیدروکلراید بوسپیرون از جمله این موارد هستند.

نکات مهم در دارو درمانی اختلالات اضطراب اجتماعی

شاید در بسیاری از موارد دارو درمانی تنها راه برطرف نمودن این مشکلات نباشد. از آنجایی که هیچ دارویی نمی‌تواند بدون عوارض جانبی باشد، باید سعی شود که تا حد امکان با روان درمانی زمینه را برای برطرف نمودن این گونه از مشکلات مهیا کرد. در صورت لزوم می توان از این داروها در کنار روان درمانی بهره گرفت و سرعت اثربخشی روش های درمانی را افزایش داد. پس بهتر است از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کرده و بهترین روش درمان را در زمینه دارو درمانی به متخصصین واگذار کرد.

درمان اختلال اضطراب اجتماعی به طور خلاصه

دارو درمانی و روان درمانی از روش های شناخته شده به منظور رفع این مشکل هستند. البته این روش زیرشاخه های بسیاری دارد. در زمینه دارو درمانی با صلاح دید پزشک گزینه های متفاوتی بوده و همچنین در هنگام روان درمانی نیزمراتبی وجود دارد. برای درمان این اختلال از طریق روان درمانی روش هایی چون مواجهه با عوامل اضطراب، تمرین های بازسازی شناختی، تمرین های مهارت های اجتماعی و تکنیک ACT  وجود دارد. البته باید دقت داشته باشید که می توانید به منظور تسریع در درمان و دستیابی به نتایج بهتر این دو روش را در کنار یکدیگر انجام دهید.

پروفوسور کامران عدلی درمورد اختلالات اضطراب نیز دارو درمانی توصیه کرده است