نکته مهم درباره افسردگی

افسردگی یک بیماری است که در خلق و خوی شخص اتفاق میوفتد

نکات مهم در مورد افسردگی

این اختلال در خلق و خوی احتمال دارد به صورت ناگهانی و یا هیچ دلیل خاصی  بروز کند. در بعضی از افراد به دلیل شکست یا فقدان به وجود می آید و سبب ایجاد احساس دائم غم، حس بی ارزش بودن، ناامیدی، بی پناه بودن یا احساس گناه می گردد. افسردگی می تواند عواملی چون انگیزه، تمرکز و دیگر عوامل لازم برای زندگی متعادل را تحت تأثیر قرار دهد.بر طبق آنچه که سازمان جهانی بهداشت گفته است، افسردگی یک دلیل مهم و اصلی ناتوانی در تمام دنیا است. در جهان چیزی حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سنین مختلف از آن رنج می برند.

افسردگی نوعی اختلال پیچیده به حساب می آید که بر روی سیستم بدن و سیستم ایمنی تاثیر گذار است.  این مشکل، خواب و اشتها را نیز تحت تاثیر قرار داده و افراد افسرده شاهد تغییرات به صورت کاهش و افزایش وزن هستند.

افراد افسرده به دلیل تغییر خلق و خوی باعث رنجش دیگران می شوند. افسردگی تنها متعلق به بزرگسالان نبوده و در کودکان نیز رشد چشمگیری یافته است.

علائم افسردگی

زمانی که شخصی به افسردگی دچار می‌شود الزاماً تمام علائم را نخواهد داشت. شدت و علائم در افراد مختلف متفاوت است. شخص دچار افسردگی روحیه غمگین،  مضطرب، احساس پوچی، ناامیدی، بدبینی، حس گناه، بی ارزش بودن و بی پناهی می شود.

این بیماری می تواند سبب از دست رفتن علایق و لذات شود و حس آنچه که در قبل از آن لذت می‌برد را دچار اختلال کند. ممکن است تمایلی به رابطه جنسی نداشته باشد، دچار کاهش انرژی شود ، حس کند شدگی و کسالت داشته باشد، فردی تحریک پذیر شود، بی قرار باشد و در تمرکز و تصمیم گیری دچار مشکل گردد. در موارد شدیدتر افراد مبتلا به افسردگی افکار مرگ و یا تمایل به خودکشی پیدا میکنند.

در افراد مبتلا احتمال دارد دچار اختلالاتی در خواب گردند. بعضی از افراد دچار بی خوابی، زود بیدار شدن یا زیاد خوابیدن می شوند یا واکنش های افراطی نسبت به کم یا زیاد خوردن غذا در آن‌ها مشاهده گردد. همچنین علائم فیزیکی مانند سردرد، اختلال در هضم غذا و درد مزمن نیز مشاهده می گردد.

دلیل افسردگی چیست ؟

فهمیدن دلیل و علت افسردگی می تواند در روند درمان نقش مهمی داشته باشد اما کشف دلیل افسردگی آسان نیست. هیچ دلیل مشخص و ثابتی برای این بیماری وجود ندارد و ممکن است این مشکل ترکیبی از از فاکتورهای ژنتیکی، روانی، زیستی و محیطی باشد.

تجربه های ناخوشایند و منفی، حوادث تلخ، از دست دادن عزیزان، مشکل در روابط و… که فرد توان هضم و مقابله با آن را نداشته باشد، می تواند زمینه ساز افسردگی باشد.

بعضی از افسردگی ها در خانواده می‌تواند به ارث برسد که نشان دهنده استعداد ژنتیکی افراد در ابتلا به این اختلال است.

انواع افسردگی

افسردگی در بیشتر موارد یک یا دو شکل کلی دارد. هنگامی که به صورت عام از افسردگی صحبت به میان می آید منظور تک قطبی بودن آن است. یک وضعیتی مانند ناراحتی، ناامیدی، بی حالی و کم شدن انرژی به وجود می آید که به این شکل از افسردگی، ماژور نیز گفته می شود.

نوع دیگر افسردگی که با نام دو قطبی یا اختلال دوقطبی شناخته می شود حالتی است که افراد درمیان دوقطب از حالات خلقی و رفتاری، در عرض چند روز یا چند سال در نوسان هستند و بیشتر دوره هایی یکسان و پایدار در بین این افراد وجود دارد.

متولد شدن یک کودک سبب نوساناتی در اخلاق و خلق و خوی در روزها و هفته های اول می گردد. اما اگر این واکنش به صورت شدید و طولانی ادامه داشته باشد به آن افسردگی پس از زایمان می گویند که نیازمند بررسی و درمان است. است این اختلال از انواع رایج افسردگی به حساب می آید.

انواعی از افسردگی ها به صورت فصلی مخصوصاً در زمستان که تابش خورشید کمتر است به وجود می‌آیند. که در معرض خورشید بودن یا نور مصنوعی برطرف می گردد.

ارتباط افسردگی با سلامت

غم و فشارهای روانی می تواند بر روی سلامت تاثیرگذار باشد. افرادی که دارای افسردگی هستند تقریباً سه برابر دیگر افراد مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. اما باید بدانید که کل سیستم بدن را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

این بیماری توان ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن را دارد و شخص را در برابر عفونت های ویروسی آسیب پذیرمی کند. به مرور زمان حتی سبب ایجاد انواع سرطان شده و از این روست که اهمیت درمان آن بسیار زیاد است. افراد مبتلا احتمال ابتلا به پوکی استخوان و دیابت نیز در آنها افزایش پیدا می‌کند.افراد افسرده از آنجایی که خواب نامنظمی دارند دچار مشکلاتی در سلامت عمومی می شوند.

درمان افسردگی

افسردگی درمان دارد حتی اگر در شدیدترین حالت ممکن قرار داشته باشد اما هرچه زودتر این کار انجام پذیرد از خطرات بعدی جلوگیری می گردد. در ابتدا فرد افسرده توسط پزشک معاینه شده وپس از آن می تواند روش‌های مختلف درمان آغاز گردد.

متداول ترین روش به منظور درمان بیماری دارو درمانی است. اما طبق تحقیقات انجام شده رفتار درمانی شناختی همراه با دارو درمانی می تواند نتایج بسیار مطلوبی را داشته باشد. در این شرایط روان درمان در پی کشف الگوهای فکری که سبب بروز افسردگی می شوند، خواهد پرداخت و در تسکین علائم آن می کوشد.

زندگی با افراد افسرده

هر کس می‌تواند به طور موقت احساس ناراحتی و یا علائم  شبه آن را داشته باشد. افراد افسرده دارای ضعف شخصیت نبوده و می توانند افرادی با اراده باشند. افراد افسرده توان این را دارند که در کمک به خود فعال باشند.

زندگی و مراوده با افراد افسرده کاری راحت نخواهد بود اما اگر از سلامت خود غافل گردید می تواند برای شما نیز سخت و طاقت فرسا شود. پشتیبانی و همراهی دیگر افراد می تواند کمک بسیار بزرگی به افراد افسرده باشد. به آنها کمک کنید تا با نشانه ها و علائم بیماری کنار بیایند و بر افکار منفی غالب شوند. می توانید انگیزه‌ای باشید برای لذت بردن آنها از زندگی.

از یاد نبرید که فرد افسرده یک بیمار است و نیاز به حمایت شما دارد. شما می توانید به فرد افسرده انگیزه دهید تا با شرکت در جلسات مشاوره و اقدام در زمینه درمان به سمت بهبودی گام بردارد.

پروفسور کامران عدلی درزمینه درمان افسردگی میتواند شما را راهنمایی کند.